۱۷ آبان ۱۳۸۵، ۱۹:۳۶

محاکمه رئیس سابق آژانس هسته ای روسیه به 21 نوامبر موکول شد

محاکمه رئیس سابق آژانس هسته ای روسیه به 21 نوامبر موکول شد

دادگاهی در روسیه محاکمه رئیس سابق آژانس انرژی هسته ای این کشور را به 21 نوامبر (30 آبان) موکول کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانوستی، دادگاه محلی "زاموسکورتسکی" دادگاه رسیدگی به جرائم "یوگنی آدامف" 67 ساله و همچنین دو تن دیگر را به نامهای "ویاچسلاو پیسمنی" رئیس سابق مرکز تحقیقات تروتسکی، و"رومیر فریشوت" رئیس سابق را به اتهام اختلاس و سوء استفاده از موقعیت خود، به تاخیر انداخته است.

در همین رابطه گفته شده است که یکی از افرادی که به همراه آدامف باید محاکمه شود، بیمار شده است.

همچنین حکم دستگیری یکی دیگر از همکاران وی به نام "آلکساندر چرنف" رئیس شرکت سوئیسی خدمات هسته ای، صادر شده  است. مؤسسه ای که در سال 1991 ایجاد شد و بازاریابی تولیدات روسیه را در خارج بر عهده داشته است.

آدامف در 2 می سال 2005 (12 اردیبهشت) به درخواست آمریکا در برن پایتخت سوئیس دستگرشد؛ آمریکا این شخص را متهم کرد که 9 میلیون دلاری را که در اوایل دهه 90 از سوی آمریکا برای بهبود وضعیت امنیتی تاسیسات هسته ای روسیه در نظر گرفته شده بود، مورد استفاده ناصحیح قرار داده است.

این مقام روسیه در پی کشمکش بین واشنگتن و مسکو در نهایت در اوایل سال 2006  از سوئیس به روسیه مسترد شد، اما در 21 جولای همین سال پس از طی  15 ماه حبس از زندان آزاد و در حال حاضر منتظر محاکمه است.

این مقام سابق از سوی مسکو متهم است که از سال 1998 تا 2001 رئیس نیروی اتمی این کشور بوده  و متهم به رهبری یک گروه جنایی سازمان یافته نیز می باشد که گفته می شود به ارزش 110 میلیون دلار به بودجه روسیه زیان رسانده است.

روس ها از این بیم داشته و دارند که آمریکا با محاکمه وی اطلاعات محرمانه ای درباره برنامه های هسته ای این کشور را به دست آورد؛ در حالیکه برخی از مقامهای این کشور در توجیه مخالفت استرداد وی به آمریکا مدعی هستند که روسیه نگران اطلاعاتی است که آدامف در رابطه با برنامه هسته ای ایران در اختیار دارد.

در زمان ریاست  آدامف بر سازمان انرژی اتمی روسیه، پای گروههای مافیایی و اسرائیلی در روسیه نیز به وسط کشیده شده است.

گفته شده است که "بوریس بریزوفسکی" سرمایه دار و صاحب رسانه سابق روسیه که در حال حاضر فراری و در انگلستان زندگی می کند  و "رومان آبراموویچ" مالک شرکت سیب نفت و باشگاه چلسی انگلستان،  به کمک مسئولین کرملین، آدامف را اصطلاحا "برای مدتی" بر مسند ریاست نشاندند. پس از آن پست نخست وزیری به آدامف وعده داده شده بود. بسیاری تایید
می کنند که خبرنگاری به نام "یوری شیکوچیخین" مزاحم این جریان شد؛ چرا که توانست تمام اسنادی را که آدامف را بدنام
می کرد به آمریکا بفرستد.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه قطعا در جریان این امر بود که FBI به طور جدی مشغول بررسی پرونده آدامف است و این گروه می گویند که زمانیکه پوتین  در نوامبر 2001، آدامف را برکنار کرد؛ این مسئله کاملاً عیان بود.

کد خبر 404215

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha